
39J ULY 2012  FishHead

This magazine… is made to sell.” Such 

was the philosophy of the flamboyant 

Charles Nalder Baeyertz, editor of 

the literary, musical and cultural magazine 

The Triad, which he ran from a villa in Mt 

Victoria after moving north from Dunedin 

in 1909. And sell it did, thanks in part to 

Baeyertz’s notorious frankness as a critic. 

He once described a sermon as “adding 

nothing new to our ignorance of God”, while 

one set of poems submitted to the magazine 

was returned with the note, “Publish it? No! 

Poison yourself first; you’ll be glad of it after.”

Despite expanding into the Australian 

market in 1915, The Triad eventually 

collapsed in the late 1920s under the weight 

of misdemeanours by drunken writers, the 

difficulty of trying to appeal to audiences on 

both sides of the Tasman, and lawsuits from 

offended tenors. (The magazine managed to 

survive one lawsuit after it described a singer 

as having a voice like “a pig’s whistle”, but 

lost heavily when it compared another to “a 

trussed turkey”.) 

The experience may have been chastening 

for other would-be publishers: although 

Wellington’s twin newspapers, The Dominion 

and the Evening Post, flourished in following 

decades, magazines were in short supply. 

Victoria University’s student magazine 

Salient started life in the late 1930s, and a 

short-lived journal called The Wellingtonian 

ran briefly in the 1970s under Ian Fraser, 

later head of TVNZ. But it wasn’t until the 

1980s that magazine publishing properly took 

flight, as financial reform and cultural change 

opened up new horizons. 

Having seen the phenomenon that was 

Metro being born in Auckland, the capital 

responded with not one but two arts and 

politics magazines, Wellington Cosmo and 

W5. Wellington Cosmo was the brainchild of 

the ambitious Henry P. Newrick, a founding 

member of the National Business Review in 

1970. Wine writer John Saker, who worked 

for Newrick, describes his former boss as “a 

maverick… he saw himself as a Murdoch in 

the making”. By the early 1980s, Newrick 

was “a little bit flush”, Saker says, and had 

decided that Wellington was ready for a 

colourful, full-gloss publication that would 

cover the arts, politics, lifestyle, gossip, wine, 

food and business – everything, in other 

words, that was happening in the capital. 

Apart from a slight hiccup when he was 

sued by Cosmopolitan and had to change the 

journal’s name to Wellington City Magazine 

in 1985, Newrick’s venture seemed well 

timed. Saker, who was Wellington City 

Magazine’s second editor after novelist Lloyd 

Jones, was chronicling a city in the throes of 

great change: “It was the 1980s: the Lange 

government was there, deregulation had 

occurred, there was money around.” Old 

buildings were making way for the glass 

towers that now dominate Wellington’s 

skyline; businesses were starting up left, 

right and centre. And so Jones and Saker 

took to the task of exploring – and finding 

the story beneath – these tumultuous 

times. Their features profiled, among other 

things, the rise and fall of the Ohariu Valley 

Country Club and the success of 1980s 

high-flyers Chase Corporation; there were 

articles entitled ‘Dealers and their cars: is it 

love?’ and ‘How to spend a million dollars’, 

but also reportage on the great Wellington 

architect Ernst Plischke and on underground 

gambling. 

“People used to say that Wellington was 

dull and grey, a public service town. It 

wasn’t. There were secret worlds,” Saker 

says. “There was always a strong gambling 

community. There was always some 

interesting music happening. You just had to 

know where.” 

They were, for the most part, good times. 

The magazine had nice offices on lower Tory 

Street; its frequency had gone from quarterly 

to bi-monthly to monthly; circulation was up 

around 10,000. And its writers had free rein. 

“Lloyd and I had to pinch ourselves,” Saker 

says. “We could literally please ourselves 

[over the content]. There we were, in our 

early 20s, having the freedom to write 

whatever we wanted.” 

However, in a theme that has become 

familiar to generations of journalists, money 

was always a problem. Having come from the 

Standards Association “with a nice tea lady 

and a reliable salary”, Saker found that his 

first Wellington City Magazine pay cheque 

bounced. A routine developed in which Saker 

would go to Newrick’s office “and in front of 

Henry there were about four cheque books. 

He’d say, ‘Give me that’, pull out a cheque 

book and write another cheque.” (Saker learnt 

to hate one particular chequebook “because 

that was the one that always bounced”.)

Wellington City Magazine’s problem was 

that, as a glossy colour magazine, it was 

matching the standards of Metro and the 

national titles – but without their audience 

or, therefore, their ad rates. “Looking back, 

the maths were always against us,” Saker 

says. Although by this stage Newrick had 

a small empire of magazines, including the 

Vicious reviews of amateur singers, an ambush 
of Robert Muldoon and interviews with gnome 
collectors… Wellington magazines have done all 
this, and more, over the years. As FishHead moves 
monthly, Max Rashbrooke looks at the journals that 
have shaped capital life.

Illustration by Alexandra Power

MAGMEN
(AND WOMEN)

“

“Apart from a slight hiccup when 

he was sued by Cosmopolitan and 

had to change the journal’s name to 

Wellington City Magazine in 1985, 

Newrick’s venture seemed well 

timed. ”



40 41FishHead  J ULY 2012 J ULY 2012  FishHead

New Zealand Financial Review and New Zealand Slimmer, the debts 

mounted, and it all came to an end – as did the boom times – by the 

end of 1987. Jones was already in New York and Saker had moved 

to ad agency Colenso; Newrick ended up in the UK, where he now 

runs various telemarketing businesses, although his activities are still 

fondly monitored by a group of ‘Henry-watchers’ that includes his 

former business associate Bob Jones.

At the same time as Wellington City Magazine’s rise and fall, 

author and journalist David McGill was starting up the fortnightly 

W5 (standing for why, which, where, when and what), designed to be 

Wellington’s answer to the London entertainment bible Time Out. “It 

was one of those little ‘finger on the pulse’ type things,” McGill says. 

“Capital Times and The Wellingtonian between them would cover that 

sort of territory [now].”

But W5 was more than that: its writers also penned what one 

commentator called “acidulous” articles on current affairs and the 

media, interviewed controversial figures such as Maori activist Eva 

Rickard, and, in one glorious moment in mid-1984, ambushed Prime 

Minister Robert Muldoon as he drove to work. With violence on 

the increase in New Zealand, the W5 team had decided they should 

assess the Prime Minister’s security. So one morning they staked out 

Vogel House in Lower Hutt, then the PM’s official residence. They 

photographed Muldoon as he left for the Beehive in his 2.3-litre Ford 

Sierra, followed him onto the motorway, and then boxed him in, one 

car ahead and one behind.

“He was driving like a lunatic,” McGill recalls. And, under their 

pressure, Muldoon proved “an amazing driver – he swerved into the 

left lane, passed other drivers, and hailed a traffic cop.” The cops 

duly detained one of the W5 cars, but McGill got away. Back in his 

Courtenay Place office, he rang the PM’s staff to explain, and was 

rewarded with a phone call from the man himself, who growled, “That 

McGill? Muldoon here… If I’d had my diplomatic squad around, you’d 

be in jail.” However, he agreed to an interview, which took place the 

next week, complete with staff cartoonist Burton Silver (of Bogor fame) 

reading the Prime Minister’s hand. It was the last interview Muldoon 

gave before his infamous snap election call in June 1984.

Despite, or perhaps because of, these stunts, the magazine folded 

soon after: again, money was at issue. W5 was selling a respectable 

3000 copies, but had very little advertising. “If we’d hung in [there], 

or been a bit more judicious…” McGill says, ruminatively. “But we had 

no advertising… we started with a hiss and a roar, and lasted nine 

issues before the bank foreclosed.”

In the late 1990s and early 2000s, Wellington had another 

publishing boom, partly inspired by growing cultural confidence and 

a burgeoning New Zealand music scene. Magazines like Loop, though 

not limiting themselves to Wellington, had a distinctively capital feel, 

thanks in part to their championing of local bands including Fat 

Freddy’s Drop and the Black Seeds. Meanwhile, art magazine White 

Fungus, which has since emigrated to Taiwan along with its founders, 

brothers Ron and Mark Hanson, launched itself in spectacular style 

in 2004. Copies of the magazine, which attacked then Mayor Kerry 

Prendergast’s business ties (she called the story “lies and innuendo”), 

were covered in Christmas wrapping paper and hurled through the 

doors of Wellington shops.

Staple magazine, launched in 2003, was a reflection of growing 

confidence and interest in New Zealand culture. It was, as journalist 

Douglas Lloyd-Jenkins put it, “of interest to anyone keen to know what 

was happening in the cultural space between the moment in which 

you first discover the streets and the moment in which you finally 

settle for suburbia”. Less painfully hip than Auckland’s Pavement, it 

was devoted to showcasing the many weird and wonderful aspects of 

New Zealand. “Other local magazines at the time were like pin-ups on a 

teenager’s wall,” says Staple editor Cass Hesom-Williams. “We wanted 

to be a mirror.”

A fair amount of Staple’s content, at least in the first issues, revolved 

around Wellington artists and people (the Phoenix Foundation featured 

in both the first and last issues), though the focus was always broader. 

Anyone doing something interesting was up for inclusion, be they 

artists, musicians or, in one delightful case, a man who had spent 

several decades collecting and creating garden gnomes.

Producing Staple was, Hesom-Williams says, “a lot of work. Magazine 

publishing is a bit of a Sisyphean task – you get an issue to print and 

think, ‘Phew!’ for one second, then you’re right back into it, creating the 

next one… Fortunately we were all quite young and naive, otherwise 

we probably would never have done it.” Sadly, Staple survived for just 

ten issues before succumbing to the problems that bedevil many small 

businesses: not enough capital, and not enough long-term planning. As 

Loop founder Mark Cubey put it in 2001, “Unless you are going for 

mainstream, it is difficult to make money in a market as small as New 

Zealand.” That said, the company behind Staple, First Floor Publishing, 

does successfully run two magazines for specific audiences, the 

skateboarding magazine Manual and the trail-biking magazine Spoke. 

But even the Wellington Guide, a soft-focus, advertorial-heavy 

glossy, ceased publication last year; its website no longer works 

and former staff aren’t returning calls. So it’s a bold person who 

launches a magazine in Wellington – and, even if they appear to be 

defying the odds, the risk of hubris is ever present. In Wellington 

City Magazine’s spring 1987 issue, John Saker’s successor, Malcolm 

McSporran, responded to one of the magazine’s critics with the riposte: 

“Incidentally, my readership is booming.”

It was the magazine’s last issue.

STILL SALIENT AFTER ALL THESE YEARS
Undoubtedly the capital’s longest-running magazine is the student rag 

Salient, published weekly in term time ever y year since it was founded by 

A .H. ‘Bonk ’ Scotney in 1938. Where other student papers seek controversy 

for its own sake – as with Canta’s notorious Holocaust parody ‘The 

Impor tance of Being Furnaced’ – Salient has of ten taken a more highbrow 

tone, concentrating on the ar ts or politics, or both.

Current Salient co-editor Ollie Neas joins a list of past editors that 

includes ar ts mover and shaker Mark Cubey, former PM Geof frey Palmer, 

Welling ton QC Hugh Rennie, and, in the interests of full disclosure, this 

writer. Neas says he relishes “ the oppor tunity to each week put out 

something , a magazine, that [we] have complete freedom over… Ou r 

mandate is really to put any thing and ever y thing in there.”

As we speak, the latest Salient is being published, complete with a penis 

on the cover, “superimposed over a picture of a lady,” Neas says cheer fully. 

“We wanted to get people thinking about gender.”

There are other student magazines. Across town, Massey students used 

to read Magneto, now replaced this year by Massive, a publication covering 

all the Massey campuses. Other student journals at Victoria have also 

come and gone: in the 1990s, law students star ted up the aptly named and 

shor t-lived Lemon, while the early 2000s saw a rival to Salient called Lucid. 

But only Salient endures at Victoria.


